De toekomst van Schaduwviva

RikM
Berichten: 11
Lid geworden op: 25-06-2017 12:17

Bericht door RikM » 25-06-2017 20:10

SGroot schreef:Wat gaaf dat je daarmee bezig bent al! Mijn belangrijkste vraag tav het in ere herstellen van het oude Vivaforum: kun je in het door jou gebouwde forum instellen dat je bij het aanklikken van een topic direct naar het eerste ongelezen bericht gaat? Dat vond ik namelijk het aller-, aller-, állergrootste en -irritanste manco van het oude forum.
Mijn forum kan inderdaad springen naar het eerste ongelezen bericht of springen naar een specifiek bericht (bijvoorbeeld een quote), actieve en favoriete topiclijsten hebben meerdere pagina's, je kunt pijlers verbergen, loepen, staffen, noem alles maar op. Eigenlijk alles wat het vorige forum zo prettig maakte. En mocht er iets ontbreken wat jullie graag wensen dan kan ik dat vrij snel realiseren omdat ik het forum zelf gebouwd heb; ik weet daardoor precies waar alles zit. Dat is wat mij betreft het grote voordeel boven gratis forumsoftware, je loopt daarmee altijd tegen de grenzen van de software aan. Je ziet dat nu ook bij Viva, ze hebben de boel geprobeerd te verbouwen maar het loopt allemaal in de soep. Terwijl dat nieuwe forum nota bene draait op dezelfde software als dit schaduwforum, en zoals je ziet functioneert dat in de basis prima!

Siska74
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-06-2017 15:01

Bericht door Siska74 » 25-06-2017 21:01

Wat jij beschrijft Rik is wat mij betreft wel heel erg wat ik in ieder geval zoek in een forum, en het oude forum vond ik in principe best heel prettig werken.
En als jij al heel ver bent ermee zouden we dus daar al snel gebruik van kunnen maken.....

Misschien is het dan wel zonde om heel veel tijd erin te steken om nogmaals het wiel uit te vinden, of denk ik er alleen zo over?

SGroot
Berichten: 24
Lid geworden op: 25-06-2017 11:16

Bericht door SGroot » 25-06-2017 21:32

RikM schreef:
SGroot schreef:Wat gaaf dat je daarmee bezig bent al! Mijn belangrijkste vraag tav het in ere herstellen van het oude Vivaforum: kun je in het door jou gebouwde forum instellen dat je bij het aanklikken van een topic direct naar het eerste ongelezen bericht gaat? Dat vond ik namelijk het aller-, aller-, állergrootste en -irritanste manco van het oude forum.
Mijn forum kan inderdaad springen naar het eerste ongelezen bericht of springen naar een specifiek bericht (bijvoorbeeld een quote), actieve en favoriete topiclijsten hebben meerdere pagina's, je kunt pijlers verbergen, loepen, staffen, noem alles maar op. Eigenlijk alles wat het vorige forum zo prettig maakte. En mocht er iets ontbreken wat jullie graag wensen dan kan ik dat vrij snel realiseren omdat ik het forum zelf gebouwd heb; ik weet daardoor precies waar alles zit. Dat is wat mij betreft het grote voordeel boven gratis forumsoftware, je loopt daarmee altijd tegen de grenzen van de software aan. Je ziet dat nu ook bij Viva, ze hebben de boel geprobeerd te verbouwen maar het loopt allemaal in de soep. Terwijl dat nieuwe forum nota bene draait op dezelfde software als dit schaduwforum, en zoals je ziet functioneert dat in de basis prima!
Dat klinkt wel heel goed! Ik ben wel voor, maar goed ik ben geen initiatiefnemer van het huidige en beoogde nieuw op te zetten forum.
Afbeelding

Watje
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2017 13:30

Bericht door Watje » 25-06-2017 23:02

yas schreef:Als Rik en Mamica gaan samenwerken heb ik er alle vertrouwen in :)
+1

Inclusief de hierop volgende berichten over beide een voorbeeld voorleggen.

Nadeel van beheer in 1 hand merk ik af en toe op een andere fora dat het soms wat langer duurt om autorisaties aan te passen. En dan maar hopen dat afwezigheid van betreffende eenpitter beperkt wordt tot af en toe vakantie...

Maar met technisch beheer in 1 hand zijn er (bij die fora) wel moderators/admins dus lopende zaken lopen wel door :)
Onderschat nooit de kracht van internet

Mamica
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-06-2017 10:47

Bericht door Mamica » 26-06-2017 00:16

Ik heb een opzet gemaakt. Ik prefereer zelf wordpress boven phpbb maar daar schrijf ik morgen wel even een betoog over, het is laat :). Voornaamste reden: simpel, snel te bouwen en 100000000 plugins beschikbaar (en veilig want https). Alles wat in phpbb kan kan hiermee ook. Ik wil geen viva kopie, maar iets beters :).

Wat ik nu heb gedaan is een forum opgezet met best uitgebreide opties. Dit kan helemaal terug worden gehaald naar een simpel forum, mocht daar de voorkeur liggen. Er komt natuurlijk een voorpagina net zoals op viva met laatste berichten etc. Alle dingen die ik hier voorbij heb zien komen (bijdrages van SGroot) zijn mogelijk en simpel te realiseren. Ik heb me vooral gericht op het forum en user profile gedeelte, dat werkt allemaal.

Wat kan allemaal:

- Plaatjes plakken kan.
- Weer posten na 10 sec. ivm spammers maar dit kan teruggebracht worden naar 1 sec :).
- Blokkeren van spammers door mods
- Favoriet maken
- Subscriben op een topic
- Naar laatste gelezen bericht
- Prive messages tussen 1 of meerdere gebruikers
- Notificatie settings zelf aanpassen
- Live chat 1 op 1 :) > dit kan alleen met mensen die je hebt gevriend (het is ook mogelijk om dit open te gooien maar dat lijkt me niet wenselijk).
- Mogelijkheid om groepen aan te maken, bijv. Groep 'hondenliefhebbers'. Mensen kunnen lid worden van de groep en binnen de groep topics posten.
- Heel uitgebreide profiel opties
- Een eigen dashboard die je zelf kan inrichten zoals je wilt. Je hebt blokken met bijv. Actieve topics, nieuwste berichten etc. Je kan ze dan slepen op de volgorde die je wilt hebben.
- Activity feed waarbij je ziet wie jou heeft genoemd in een post, op je heeft gereageerd etc.
- Bij het posten zijn emoticons en text opmaak opties nog niet beschikbaar, dit komt wel. Er komen in eerste instantie dezelfde emoticons die je ook hebt bij whatsapp, facebook etc. wel een heleboel dus.

Dit huidige forum zal straks waarschijnlijk kunnen worden geimporteerd. Dus alles wat hier geschreven is blijft staan, je kan dan daar gewoon inloggen.

Willen jullie nieuwe categorieën? En sub-categorieën?

Ik hoor graag jullie input.

Mamica
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-06-2017 10:47

Bericht door Mamica » 26-06-2017 00:17

Watje schreef:
yas schreef:Als Rik en Mamica gaan samenwerken heb ik er alle vertrouwen in :)
+1

Inclusief de hierop volgende berichten over beide een voorbeeld voorleggen.

Nadeel van beheer in 1 hand merk ik af en toe op een andere fora dat het soms wat langer duurt om autorisaties aan te passen. En dan maar hopen dat afwezigheid van betreffende eenpitter beperkt wordt tot af en toe vakantie...

Maar met technisch beheer in 1 hand zijn er (bij die fora) wel moderators/admins dus lopende zaken lopen wel door :)
Rik wil helaas niet samenwerken :(.

Ik ben wel opzoek, er zal zich ongetwijfeld iemand melden met interesse :).

Sueann
Berichten: 22
Lid geworden op: 25-06-2017 22:43

Bericht door Sueann » 26-06-2017 00:22

Het is in eerste instantie natuurlijk een geweldige opluchting om normaal te kunnen lezen en schrijven incl. voorbeeld bekijken op dit schaduwforum. Maar na een tijdje zullen toch de wensen omhoog komen naar een goed geoutileerd forum, waar je snel heen & weer en op & neer kan.

Mijn vraag zag ik al min of meer geformuleerd: hoe gaat dat dan op de lange termijn aan onderhoud en softwarebeheer plus forumersbeheer?

Het staat wel vast dat het Viva-forum verdwijnen zal. Het gaat nu net als het Libelle-forum, waar met de CM en mods veel wisselingen en onduidelijkheden waren. Opeens was er een nieuw CM en die kraaide dat we een nieuw forum kregen. Dus zaten we al schrap en zij dik beledigd. Het werd dus niets. Anderhalf jaar geleden weer een vernieuwing, velen konden met geen mogelijkheid inloggen en op de valreep het bericht dat per augustus de stekker eruit ging. Er is wel bewust gekozen om eerst Libelle te laten vallen, maar het Viva-forum is nu dus de pineut waar doelbewust te weinig geld & menskracht in gestoken wordt.

Mamica
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-06-2017 10:47

Bericht door Mamica » 26-06-2017 00:26

Sueann schreef:Het is in eerste instantie natuurlijk een geweldige opluchting om normaal te kunnen lezen en schrijven op dit schaduwforum. Maar na een tijdje zullen toch de wensen omhoog komen naar een goed geoutileerd forum, waar je snel heen & weer en op & neer kan.

Mijn vraag zag ik al min of meer geformuleerd: hoe gaat dat dan op de lange termijn aan onderhoud en softwarebeheer plus forumersbeheer?
Beheren en updaten van de software kost met bbpress en wordpress erg weinig tijd. Het is letterlijk een druk op de knop. Dus daar gaat het meeste werk niet in zitten.

Het forumbeheer gaat Marels over nadenken/inrichten.

yas
Berichten: 55
Lid geworden op: 25-06-2017 10:52

Bericht door yas » 26-06-2017 10:07

Sueann schreef:Het is in eerste instantie natuurlijk een geweldige opluchting om normaal te kunnen lezen en schrijven incl. voorbeeld bekijken op dit schaduwforum. Maar na een tijdje zullen toch de wensen omhoog komen naar een goed geoutileerd forum, waar je snel heen & weer en op & neer kan.

Mijn vraag zag ik al min of meer geformuleerd: hoe gaat dat dan op de lange termijn aan onderhoud en softwarebeheer plus forumersbeheer?

Het staat wel vast dat het Viva-forum verdwijnen zal. Het gaat nu net als het Libelle-forum, waar met de CM en mods veel wisselingen en onduidelijkheden waren. Opeens was er een nieuw CM en die kraaide dat we een nieuw forum kregen. Dus zaten we al schrap en zij dik beledigd. Het werd dus niets. Anderhalf jaar geleden weer een vernieuwing, velen konden met geen mogelijkheid inloggen en op de valreep het bericht dat per augustus de stekker eruit ging. Er is wel bewust gekozen om eerst Libelle te laten vallen, maar het Viva-forum is nu dus de pineut waar doelbewust te weinig geld & menskracht in gestoken wordt.
Denk je echt dat Viva net als Libelle verdwijnen zal? Ik dacht dat Libelle werd opgedoekt wegens hun enorme rellen op hun actueelpijler. :)

Mamica, klinkt goed.
Ik vind het allemaal knap dat iemand dat zo kan :D

SGroot
Berichten: 24
Lid geworden op: 25-06-2017 11:16

Bericht door SGroot » 26-06-2017 11:48

Mamica, dat klinkt wel heel erg goed en mooi! En geen viva-kopie maar iets beters klinkt mij ook als muziek in de oren! Leuke extra opties zie ik ook voorbij komen.
Afbeelding

Plaats reactie