Nieuws volgen? ja/nee hoe/hoeveel?

Watje
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2017 13:30

Nieuws volgen? ja/nee hoe/hoeveel?

Bericht door Watje » 28-06-2017 22:14

Tijdje geleden herkende ik me redelijk in deze NU.nl-kop

Een op de vijf Nederlanders volgt amper tot geen nieuws
http://www.nu.nl/media/4785396/vijf-ned ... ieuws.html

Ik volg o.a. Trouw via Facebook, werp vaak wel een blik op NU.nl en Kranten.com en als forens neem ik Metro mee voor de puzzeltjes.

Ooit anders opgevoed en kon ik een hele avond van het ene actualiteitenprogramma naar het volgende zappen. Maar nu heb ik geen tv meer en vind ik papieren kranten te dik en te duur....

Misschien ook wel een beetje slecht-nieuws-moe of speculatief-nieuws-moe ofzo... http://www.nu.nl/media/4765932/nrc-leze ... lagen.html

En jullie?
Onderschat nooit de kracht van internet

Veertje
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-06-2017 15:03

Bericht door Veertje » 28-06-2017 22:58

Ik lees wel veel nieuws. Maar ik lees alleen langere artikelen over dingen die me echt interesseren, niet om 'bij' te blijven. Ik browse gewoon langs verschillende nieuwssites en lees verschillende artikelen, eigenlijk stel ik mijn eigen krant samen op die manier. Vroeger las je 1 of 2 kranten, ik vind dat wel een vooruitgang.

Ik mijd wel nieuws over oorlogen, het midden oosten, de vs en Trump. :o O en Engeland kan me ook weinig boeien. Binnenlands nieuws zegt me meer. Regionaal nieuws helemaal.

Eigenlijk lees je nu op social media ook het nieuws tussendoor, dus is het dan niet logisch dat mensen minder nieuws opzoeken in kranten? Heb je het gevoel dat je informatie mist dan?

Of heb je het gevoel dat het ergens een burgerlijke plicht is om bij te blijven? Ik wel een beetje namelijk. Maar dan wel selectief hoor, ik kan dat ook allemaal niet onthouden anders.
No matter how sweet your children are, German children are kinder.

Watje
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2017 13:30

Bericht door Watje » 28-06-2017 23:03

Het lijkt een soort burgerplicht denk ik. Zo was mijn opvoeding. Nog een tijd lang gedacht dat ik op de een of andere manier bij nieuwsmedia zou willen werken, maar dat idee ben ik wel weer van af.

Dat 'interactieve' met lezersreacties eronder en delen en reageren op Facebook is misschien ook wat te hip voor me :wink:

Ooit me aangemeld bij politiek en samenleving ofzoiets, maar die facebookgroep errug snel weer achter me gelaten.
Onderschat nooit de kracht van internet

Veertje
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-06-2017 15:03

Bericht door Veertje » 29-06-2017 00:00

Watje schreef:Het lijkt een soort burgerplicht denk ik. Zo was mijn opvoeding. Nog een tijd lang gedacht dat ik op de een of andere manier bij nieuwsmedia zou willen werken, maar dat idee ben ik wel weer van af.

Dat 'interactieve' met lezersreacties eronder en delen en reageren op Facebook is misschien ook wat te hip voor me :wink:

Ooit me aangemeld bij politiek en samenleving ofzoiets, maar die facebookgroep errug snel weer achter me gelaten.
Ik ben ook zo opgevoed. En op school hamerden ze erop en ik was jong nieuwsgierig naar de wereld.

Bij mij gaat het op facebook meestal zo dat iemand anders een nieuwsitem deelt. Ik reageer dan soms maar dat zijn ontzettend veel mensen, teveel voor een goeie discussie. Maar het zijn vaak items die ik zelf niet had gelezen dus zo kom je dan toch weer aan meer nieuws.

Ik denk dat mensen het teveel vinden, de stroom informatie wordt steeds groter. Ik ga dus selectiever lezen want als ik alles moet onthouden, vergeet ik de rest zoals waar mijn sleutels liggen. :o Er past maar zoveel in en als het vol is, ga je onvermijdelijk dingen vergeten.
No matter how sweet your children are, German children are kinder.

Veertje
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-06-2017 15:03

Bericht door Veertje » 29-06-2017 00:04

O facebookgroepen zijn vreselijk. Ik doe alleen aan kneuterig gezellige groepen zoals voor hobby's ofzo. Sommige groepen zijn ook zo druk dat het je hele tijdlijn domineert.

Lokale groepen doe ik niet meer aan mee, mijn god, dan leer je je buren beter kennen, liever niet! Want men is onvriendelijker dan irl en er wordt wat afgeroddelt en vetes uitgevochten. Ik vind, hoe groter de groep, hoe ongezelliger.
No matter how sweet your children are, German children are kinder.

Sueann
Berichten: 22
Lid geworden op: 25-06-2017 22:43

Bericht door Sueann » 30-06-2017 03:21

Ik heb een voorkeur voor papieren kranten. Tegenwoordig hebben kranten zo'n dikke zaterdagbijlage. Op zich interessant, maar wanneer lees je die dan?

Sueann
Berichten: 22
Lid geworden op: 25-06-2017 22:43

Bericht door Sueann » 16-07-2017 01:50

Ik heb zo'n heimwee naar de voorbije dunne Trouw. Dat was een opmerkelijk goede krant, dwz neutraal, redelijk compleet en toch lekker dun.

Watje
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2017 13:30

Bericht door Watje » 16-07-2017 18:04

Ooit bedacht dat ik een abo op Trouw zou nemen als ik later groot was.

Dikke zaterdagkranten hebben ze nu bijna overal en dat zal wel van invloed zijn op de prijs van een abonnement.

Toen ik dat Trouw-voornemen had waren er nog proefabonnementen van 1 maand mogelijk, dat is nu zeldzaam.
Een proefjaar heb ik geen zin in.
Onderschat nooit de kracht van internet

Sueann
Berichten: 22
Lid geworden op: 25-06-2017 22:43

Bericht door Sueann » 16-07-2017 19:17

Watje schreef:Ooit bedacht dat ik een abo op Trouw zou nemen als ik later groot was.

Dikke zaterdagkranten hebben ze nu bijna overal en dat zal wel van invloed zijn op de prijs van een abonnement.

Toen ik dat Trouw-voornemen had waren er nog proefabonnementen van 1 maand mogelijk, dat is nu zeldzaam.
Een proefjaar heb ik geen zin in.
Ik heb nu de weekendkrant, dus 2 dikke katerns plus 2 katerns op onmogelijk kleiner formaat. De bezorgers volgen waarschijnlijk een lange cursus om die heelhuids in de brievenbus te krijgen. Bij elk abonnement hoort toegang tot de site (ingelogd zijn). Daarnaast is er de internetversie als optie, dan zie je de krant als complete bladzijde en schuif je je te pletter om zo'n stuk te lezen.

Snoesje666
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-11-2017 14:03

Bericht door Snoesje666 » 05-11-2017 00:13

Vinden jullie de zaterdagkranten dik? Ik heb in de jaren '80 Volkskrant en Trouw bezorgd. De Volkskrant moest ik bij mensen soms in drie delen naar binnen gooien, die kreeg ik amper door een brievenbus. Ik vind het nu dunne flut.
We don't have to make babies to make love.

Plaats reactie